Deze site heeft beperkte ondersteuning voor je browser. We raden aan over te schakelen op Edge, Chrome, Safari, of Firefox.

Op werkdagen voor 23:59 besteld, morgen in huis 🚚
Gratis cadeau van €25 bij minimaal €50. Voeg hier toe 🎁

12 Kleuren: Kleurenpsychologie + Betekenis en Effect

Kleurenpsychologie

Inhoudsopgave

Kleuren zijn niet alleen kleurrijk. Volgens de kleurenpsychologie hebben ze een enorm effect op ons - zowel positief als negatief. Kleuren zijn pure emoties. Ze trekken de aandacht en kunnen verschillende gevoelens opwekken. Dit geldt voor marketing en reclame evenzeer als voor onze kleding of de kleuren in de natuur. Kleuren hebben de kracht om beslissingen te beïnvloeden of zelfs ons geheugen te verbeteren. We laten je zien hoe dit werkt, welke betekenis verschillende kleuren hebben en wat kleurenpsychologie over jezelf onthult...

Wetenschap: Wat is kleurenpsychologie?

Kleurenpsychologie onderzoekt of en hoe sterk kleuren onze gedachten en gevoelens beïnvloeden. Daarachter zitten voorkeuren, associaties, maar ook culturele en historische betekenissen. Mensen hebben altijd de symboliek van kleuren gebruikt om macht of gevoelens uit te drukken. Wat er daarbij in onze hersenen gebeurt en welk enorm manipulerend effect kleuren hebben, is pas de laatste decennia intensiever onderzocht.

Blauw is niet alleen de lievelingskleur van de wereld. Studies in Schotland en Japan hebben aangetoond dat blauwe straatverlichting de criminaliteit en het aantal zelfmoorden heeft laten dalen. Groen, daarentegen, maakt mensen creatiever op het werk. Of het nu gaat om de kleur van de muur of de achtergrond van het scherm: degenen die in de studies naar groene ruimten hadden gekeken, ontwikkelden vervolgens meer en betere ideeën. Een studie van Microsoft heeft daarentegen kunnen aantonen dat een bepaald blauw (hexadecimale code: #0044CC) bijzonder vaak wordt aangeklikt in links op het internet.

Leestip: Kleuren mengen - De 30 beste tips voor geslaagde kleurencombinaties

Kleureffecten en symboliek

Hoe kleuren ons beïnvloeden hangt af van verschillende factoren. Sommige kleuren zijn bijvoorbeeld in de natuur bekend als waarschuwings- en signaalkleuren: Rood, bijvoorbeeld, of de combinatie van zwart en geel (zoals bij wespen). Bovendien zijn aan kleuren door de eeuwen heen bepaalde betekenissen toegekend. Bijvoorbeeld in religieuze contexten en ceremonies.

Ook de culturele achtergrond speelt een rol bij de kleurensymboliek. In Duitsland, bijvoorbeeld, is zwart een typische kleur van rouw. Wit daarentegen symboliseert zuiverheid, en daarom draagt de bruid wit op de bruiloft. In China is het andersom: daar draagt men wit voor begrafenissen. In Zuid-Afrika staat rood voor rouw, terwijl het in China de kleur van het grote geluk is.

Kleurenpsychologie: Welke kleur staat voor wat?

Kennis van de betekenis van kleuren helpt ons niet alleen onszelf beter te leren kennen. Het is een essentiële sleutel om bepaalde beslissingen te kunnen begrijpen of om minder gemanipuleerd te worden. Wij laten je zien welke kleuren wat betekenen in de kleurenpsychologie.

Kleurenpsychologie geel

Geel is de kleur van de zon. Het schijnt bijzonder intens en opvallend. Geel staat voor warmte en goed humeur (denk maar aan smileys!), ontwikkeling, streven naar vrijheid, nieuwsgierigheid, spontaniteit, openheid, verwachting, creativiteit en vrolijkheid. Geel is ideaal tegen depressieve stemmingen en kan zelfs het concentratievermogen verhogen. Het is een bijzonder levendige kleur en wordt beschouwd als leuk, speels en vrolijk. In Japan, daarentegen, staat geel voor moed.

Merken met een gele kleuren

Typische gele merken: ADAC, Postkantoor, McDonald's, Ikea.

Kleurenpsychologie oranje

Oranje staat voor jeugd, energie en levensvreugde. De kleur lijkt nog warmer dan geel en staat voor avontuurlijkheid, optimisme en gezelligheid. Het helpt tegen verlies van eetlust of depressie. Oranje is ook een extravagante kleur. Het wordt vaak door extroverte mensen in hun kleding gedragen. Tegelijkertijd staat de kleur voor de herfst en de oogsttijd. Dus aan de ene kant een tijd van overvloed zonder schaarste (van voedsel). Tegelijkertijd kondigt het oranje van de herfstbladeren de nadering van de winter aan.

Merken met een oranje kleuren

Typische oranje merken: Hermès, Fanta, Nickelodeon.

Kleurenpsychologie rood

Rood is een van de sterkste signaal- en waarschuwingskleuren. Het staat voor zelfvertrouwen, kracht, vitaliteit, activiteit, dynamiek, passie en erotiek. Studies hebben aangetoond dat vrouwen in een rode jurk bijzonder aantrekkelijk en aantrekkelijk zijn voor mannen. Het is de kleur van leven en liefde, maar ook van rivaliteit, woede en agressie. Ook roept de kleur gevaar en oorlog op, lijden en straf. Het is geen toeval dat veel verbodsborden rood zijn. De kleur alarmeert ons.

Merken met rode kleuren 

Typische rode merken: Coca-Cola, Nike, Netflix, Lego.

Kleurenpsychologie roze

Roze is een typische pasteltint. Het combineert de kracht en liefde in rood met de onschuld in wit. Ook staat de kleur (in tegenstelling tot het krachtigere roze) voor poederachtige teerheid, voor tederheid, gevoeligheid, delicatesse en vrouwelijkheid. Het is een typische meisjes- en babykleur. Daarom wordt het als bijzonder onschuldig en zuiver beschouwd. Soms ook als naïef. Wat tot uiting komt in sommige idiomen.

Roze is duidelijk sterker en expressiever dan roze. Het staat meer voor fascinatie, joie de vivre, toewijding. Maar het staat ook voor romantiek, extraversie en de wens om op te vallen.

Merken met roze kleuren

Typische roze merken: Telekom, LG, Lyft, Dunkin' Donuts.

Tip van de redactie: Maak jouw eigen unieke kunstwerk met schilderen op nummer en kies uit alle kleuren van de kleurenregenboog

Wil je een onvergetelijke kunstervaring beleven? Probeer onze schilderen op nummer sets voor volwassenen en kinderen:

  1. Schilderen op nummer met jouw eigen foto: Transformeer je persoonlijke foto's in unieke schilderen op nummer canvassen. Herbeleef speciale momenten en voeg een persoonlijk tintje toe aan je interieur.
  2. Kies uit verschillende motieven: Selecteer prachtige dieren, bloemen en betoverende landschappen die met zorg zijn uitgekozen. Ontdek de ontspannende voordelen van creatief bezig zijn.

Schilderen op nummer is een geweldige manier om stress te verminderen en je creativiteit te stimuleren. Daarnaast worden onze sets zorgvuldig samengesteld en bevatten alles wat je nodig hebt om meteen te beginnen.

Al onze schilderijen worden met liefde ingepakt en rechtstreeks naar jouw deur verzonden. Begin vandaag nog met schilderen en geniet van de vele voordelen van deze prachtige kunstvorm!

Wil je het artikel verder lezen? De tekst gaat onder de afbeelding verder. Begin nu met bestellen door op onderstaande afbeelding te klikken

Schilderen op nummer bestellen

Kleurenpsychologie vilot en paars

In het verleden was paars voorbehouden aan de adel en hoge geestelijken. Het symboliseert dus macht en magie. De kleur is een van de meest tegenstrijdige in de kleurenpsychologie. Enerzijds is violet een uitdrukking van hoge aspiratie, geestelijke autonomie en soevereiniteit, reden waarom de kleur vaak wordt gebruikt in verband met religie, seksualiteit of luxe. Maar het staat ook voor mystiek, fantasie en nostalgie. Soms wordt het geassocieerd met ijdelheid en ambitie. Op de meeste mensen heeft violet een kalmerend tot concentratie bevorderend effect.

Merken met violet en paarse kleuren

Typische paarse merken: Milka, Yahoo, Twitch, Monster.

Kleurenpsychologie blauw

Blauw is de kleur van de zee en de lucht. Het symboliseert zowel diepte (oceaan) als uitgestrektheid (horizon), zowel innerlijke vrede als harmonie, evenwicht en tevredenheid. Blauw staat voor welzijn en waarheid, ernst, eerlijkheid en creativiteit. Het is wereldwijd de meest populaire kleur - bij mannen en vrouwen. Omdat velen het associëren met loyaliteit, betrouwbaarheid, empathie en vertrouwen, wordt het bijzonder vaak gebruikt in marketing en bedrijfslogo's. Blauw kan echter koel en afstandelijk overkomen.

Merken met blauwe kleuren

Typische blauwe merken: Facebook, Pfizer, Ford, Deutsche Bank, Linkedin.

Kleurenpsychologie turkoois

In de kleurenpsychologie staat turkoois voor helderheid (van denken) en vriendelijkheid. Net als blauw symboliseert de kleur openheid en ernst. Tegelijkertijd staat het voor emotioneel evenwicht en iemand die in evenwicht is en van het leven geniet. De kleur mengt de harmonie van blauw, de groei van groen of de energie van geel. Turkoois is een bijzonder kleur die ideeën kan inspireren en de concentratie kan versterken. Het straalt positieve energie uit zonder opdringerig te worden. Hij blijft zacht en houdt tegelijkertijd de controle.

Merken met turquoise kleuren

Typische turkoois merken: Intel, OB, Hasbro, Dacia.

Kleurenpsychologie groen

Groen is de kleur van de natuur: weelderig gras en verse bladeren zijn groen. De kleur is daarom een symbool van het leven zelf, van natuurlijkheid, vruchtbaarheid, hoop en harmonie. In de marketing wordt groen vaak gebruikt als een teken van frisheid en gezondheid. Een sterk milieubewustzijn komt ook tot uiting in groen. Zo ook doorzettingsvermogen, autoriteit en autonomie. Persoonlijk staat de kleur voor zelfrespect en een hoge aanspraak op status of waardigheid. Het combineert de vreugde in geel met de rust in blauw. De kleur ontspant en kalmeert ons. Veel mensen associëren groen met welvaart, vrijheid en veiligheid: nooduitgangen worden aangegeven met groene borden. Groene verkeerslichten daarentegen geven aan dat we vrij en veilig kunnen reizen. De kleur bevat echter ook negatieve symbolen: Afgunst en gif ("gifgroen").

Merken met groene kleuren

Typische groene merken: Android, Heineken, Starbucks, Spotify, Vorwerk.

Kleurenpsychologie bruin

Bruin is de kleur van aarde en hout. Bruin symboliseert dan ook nuchterheid, stabiliteit, warmte, veiligheid en zekerheid. Kamers met houten lambrisering hebben onmiddellijk een knus en rustgevend effect op ons. Hoewel de kleur tot de donkere tinten behoort, straalt hij plezier, gezelligheid, zachtheid en sensualiteit uit. Het is echter weer een ambivalente kleur. Het wordt ook geassocieerd met comfort en fantasieloosheid. Het wordt niet zelden beschouwd als ouderwets en saai. Bedorven dingen worden bruin. Verteerde dingen ook. Bruin staat dus ook voor vuil of slecht. In Duitsland wordt het ook geassocieerd met nazi's. Bruin is dan ook een van de meest impopulaire kleuren.

Merken met bruine kleuren

Typisch bruine merken: UPS, M&M's, Backwerk.

Kleurenpsychologie wit

Wit is de kleur van zuiverheid en onschuld. Het is een sterk symbool van waarheid, reinheid, vrede, volmaaktheid en volledigheid. Niets schijnt feller dan wit licht. Daarom wordt de kleur vaak geassocieerd met het goddelijke. De kleur staat ook voor een nieuw begin: sneeuw is wit, zo ook melk (die baby's drinken). Vanwege zijn zuiverheid en onberispelijkheid wordt wit zowel door artsen in ziekenhuizen als door professionele koks in de keuken gebruikt. Het geeft aan: Alles schoon en steriel!

Merken met witte kleuren

Typische blanke merken: Apple, Marc Jacobs.

Kleurenpsychologie zwart

Zwart staat voor nacht en duisternis. Maar ook voor het onzekere, mysterieuze en bedreigende. Zwarte katten, bijvoorbeeld, staan symbool voor naderend ongeluk. Het is een van de krachtigste kleuren van allemaal. Het straalt dus niet alleen macht uit - het geeft het ook aan: hoge hoogwaardigheidsbekleders en staatslieden dragen vaak zwart en rijden in zwarte limousines. Zwart kan dus ook afstandelijkheid, elegantie en waardigheid uitstralen.

Merken met zwarte kleuren

Typische zwarte merken: Amazon, Chanel, Dior, James Bond.

Kleurenpsychologie grijs

Niets symboliseert neutraliteit en soberheid zozeer als grijs. Het is de kleur van ouderdom. Maar het is ook de kleur van maximale terughoudendheid of zelfs somberheid. Grijs is onopvallend, onverschillig, afstandelijk. Het wordt door velen geassocieerd met eenzaamheid, zorgen of droefheid. Tegelijkertijd kan effen grijs elegantie, understatement en bescheidenheid uitstralen. Daarom wordt de kleur ook beschouwd als een teken van een ernstig en stabiel persoon.

Merken met grijze kleuren

Typische grijze merken: Swarovski, Nintendo (tot 2016).

Leestip: 16 knutseltips met materialen die iedereen in huis heeft

Wat je favoriete kleur over jou onthult

Over favoriete kleuren gesproken: Uit voorkeuren kunnen zelfs conclusies worden getrokken over de persoonlijkheid van een persoon. De bekendste kleurentest hiervoor is de zogenaamde "Lüscher test". Het werd in 1947 ontwikkeld door de Zwitserse psychologieprofessor Max Lüscher  Sindsdien is de test steeds weer herzien, gewijzigd en verbeterd en tegenwoordig wordt verondersteld dat hij inzicht geeft in iemands karaktereigenschappen en emoties. Geloof je het niet? Doe dan hier en nu een korte test!

Luescher kleurentest kleurenpsychologie

Kijk naar de volgende kleuren en zet in de volgorde - te beginnen met je absolute lievelingskleur. Je moet niet te lang nadenken, want het zal het resultaat beïnvloeden. Volgens Lüscher blijkt uit de rangschikking van kleuren het volgende:

  • De kleuren op de eerste en tweede positie staan voor je levensdoelen.
  • Posities 3 en 4 vertegenwoordigen je huidige levenssituatie.
  • Posities 5 en 6 wijzen op onderdrukte neigingen.
  • De laatste twee posities vertegenwoordigen gevoelens die je verwerpt.

Welke kleuren hebben een positief effect op mensen?

Kleuren worden overal gebruikt. Zowel in marketing als in het leven of onze kleren. Het is bewezen dat warme kleuren (geel, oranje, rood) de eetlust opwekken. Daarom worden ze vaak gebruikt op verpakkingen van levensmiddelen. Koeler blauw en groen daarentegen staan voor versheid en worden daarom steeds vaker aangetroffen op hygiënische of diepvriesproducten. De zogenaamde "cocktailparty-studie" toonde aan dat mensen de voorkeur geven aan bars met rode kamers, maar langer blijven in blauwe kamers. En toen onderzoekers van de Britse Durham University het effect van kledingkleuren op Olympische atleten onderzochten, kwamen zij tot de conclusie: de in het rood geklede worstelaars wonnen in 60 procent van de gevallen van de in het blauw geklede. Verklaring: Rood straalt meer dominantie uit.

Leestip: Bloempotten schilderen: De beste tips en ideeën

Het gezegde "kleren maken de man" is dus in tweeërlei opzicht waar: vorm en ontwerp drukken status en macht uit. Maar kleuren doen hetzelfde. Dit is een effect waarvan veel mensen gebruik maken in hun beroepsleven, bijvoorbeeld door kleding en kleuren te dragen die serieus en betrouwbaar overkomen en tegelijkertijd een hoge status of dominantie uitdrukken bij onderhandelingen of sollicitatiegesprekken.

Gebruik van kleurenpsychologie in het beroepsleven

De bevindingen van de kleurenpsychologie kunnen gemakkelijk op het beroepsleven worden toegepast. Of het nu gaat om het ontwerp van kantoren en muurkleuren of om het ontwerp van logo's en bedrijfskleuren, het zogenaamde corporate design en imago. Veel logo's en belettering van sterke merken hebben een hoge herkenningswaarde en weerspiegelen tegelijkertijd de waarden of de geschiedenis van het bedrijf in hun kleurensymboliek.

De keuze van kleuren en waar en hoe we ze gebruiken heeft ook een grote invloed op hoe we door anderen worden waargenomen.

Aanvragers kunnen bijvoorbeeld op subtiele wijze kleuren gebruiken in hun aanvraag door (discreet) de kleuren van het bedrijf van hun keuze weer te geven in hun aanvraagdocumenten, en zo een hoge mate van identificatie of zelfs verwantschap aangeven.

Creatieve mensen daarentegen kunnen door hun kleding uiting geven aan hun individualiteit en vindingrijkheid, alsmede aan hun verbondenheid met de bedrijfstak. Een tijd lang was zwart zeer populair bij reclamemakers, architecten en ontwerpers. Het werd als zeer en vogue beschouwd om alleen zwart te dragen.

Gebruik van kleurenpsychologie: tips voor het dagelijks leven

Met kleuren kunnen doeltreffende accenten worden gelegd en kan het effect op andere mensen worden beïnvloed. Gebruik dit bewuster in het dagelijks leven en voor jouw succes.

Persoonlijkheid

Vanwege de hierboven beschreven symboliek moet je kleuren bewust kiezen. Afhankelijk van welke waarden, karaktereigenschappen of stemming je wilt uitdrukken. Omgekeerd moet je niet verbaasd zijn als jouw kleurkeuze associaties oproept of cultureel anders wordt geïnterpreteerd.

Functionaliteit

De kleuren moeten worden gekozen naar gelang van de gelegenheid: Gedempte kleuren zijn beter voor officiële gelegenheden en 's avonds, felle kleuren zijn beter voor feestelijkheden of partijen. Witte kleding wordt als bijzonder zuiver beschouwd. Zij zijn echter ook bijzonder gevoelig voor vlekken. Wit is dus even ongeschikt voor zweterige activiteiten als voor werk met veel vuil.

Favoriete kleuren

We hebben allemaal kleurvoorkeuren. Een persoonlijke lievelingskleur is echter niet altijd de beste keuze voor kleding. Ofwel omdat de mode een andere kleur voorschrijft als "trendy". Of omdat we er door ons huidtype of figuur niet erg gunstig in staan.

Combinatie

Niet alle kleuren harmoniëren met elkaar. Zogenaamde complementaire kleuren hebben een bijzonder evenwichtig effect. Uitgaande van de drie primaire kleuren rood, geel en blauw, wordt de complementaire kleur altijd gemengd uit de andere twee. Rood harmonieert met groen, blauw met oranje, geel met paars. Bij kleding daarentegen ziet het er bijzonder stijlvol uit als er in totaal niet meer dan twee kleuren worden gebruikt.

Veelgestelde vragen

  • Rood staat voor energie, passie en gevaar...
  • Oranje staat voor creativiteit, jeugd en enthousiasme...
  • Groen staat voor natuur, groei en harmonie, maar ook voor welvaart en stabiliteit...
  • Paars staat voor luxe, mysterie en spiritualiteit...
  • Roze staat voor vrouwelijkheid, speelsheid en romantiek...
Rood. Betekenis van de kleur rood: Rood is een belangrijke kleur in Aziatische culturen. De kleur symboliseert waarden als geluk, vreugde en voorspoed.

Gratis en een snelle verzending

Altijd gratis verzending voor onze klanten

Winkelwagen